«Знання завжди повинні бути свіжими!»
Використання кейс-технологій в навчальному процесі на уроках в загальноосвітньому навчальному закладі
Теоретичні основи кейс - уроків
Про що найчастіше говорять, коли згадують школу?
Про уроки!
Урок був і є головною формою організації навчання і виховання учнів у школі. Однак, шкільний урок сьогодні передбачає і новий зміст, і нові підходи, і нові технології, і нові результати.
Кейс-урок являє собою освітню технологію, засновану на інтегральному підході методом сканування основної теми на кілька несуміжних розділів. Використовується інтерактивний метод навчання, що дозволяє взаємодіяти всім учням в класі та онлайн, включаючи педагога.
Цей прогресивний метод може застосовуватися при вивченні нового матеріалу, а також він найбільш ефективний на стадії перевірки учнями отриманих знань за рахунок того, що учні самі, досвідченим шляхом і методом дискусій знаходять відповіді на поставлені питання. Це дає більш глибоке засвоєння у порівнянні зі звичайним викладом матеріалу.
При використанні кейс - уроків діяльність вчителя полягає в тому, що він, систематизує різні розділи, створює необхідні акценти, показує пріоритети, регулює таймінг, пояснює незрозуміле, модерує дискусію, підводить підсумки і підтримує творчу і позитивну атмосферу.
В результаті у учнів виробляються навички пошуку інформації, ведення дискусій, системного і критичного мислення, розвивається увага, воля, творча уява.
Найуспішніше кейс - технології можна використовувати на уроках за темами, які вимагають аналізу великої кількості інформації.
Кейс-уроки призначені для отримання знань з тих дисциплін, де немає однозначної відповіді на поставлені питання, а є кілька відповідей, які можуть конкурувати з аргументації.
При використанні кейс - уроків, передбачаються наступні цілі:
- «Занурення в тему», в ході якого учні емоційно переживають те, що пропонують їм різновекторні розгортки кейса (це формує їх ціннісні установки).
- Системність при вивченні предметів, подій і явищ.
- Розвиток компетенцій учнів.
Цілі і завдання кейс-уроків
Освітні:
- отримання нових знань, умінь, навичок,
- засвоєння, закріплення, перевірка вивченого матеріалу.
Розвиваючі:
- робота з інформацією,
- активізація пізнавальної діяльності через добування знань досвідченим шляхом,
- розвиток комунікативних навичок і умінь працювати в команді,
- придбання досвіду прийняття рішень і відповідальність за них.
Методичні:
- демонстрація кейс-уроку та проведення власних презентацій кейсів,
- відпрацювання аргументів при веденні дискусій.
Графік проведення кейс-уроків (з урахуванням перерв)
Кейс-урок може проводитися в рамках навчальної програми, та крім неї, в варіативному блоці. Наприклад на уроках ОБЖ, групах продовженого дня, в онлайні, під час канікул, карантинів та ін.
Кількість годин, що відводяться на кейс-уроки:
один урок (45 хвилин)
10 розгорток з предметів - 2-2,5 академічні години (90-120 хвилин)
6 розгорток з предметів - 1,5 академічних години (75 хвилин)
2 уроки (90 хвилин)
3-4 уроки (120-180 хвилин)
Зміст уроку має бути сплановано з розрахунком, щоб за відведений час учні могли впоратися з усім, або з більшістю завдань і знайти відповіді на всі головні питання.
Кількість розгорток з предметів і їх вибір може бути спланований на розсуд вчителя-коуча.
Методика підготовки і проведення кейс-уроку
Заздалегідь підбирається і формулюється тема кейс-уроку, планується таймінг, акценти уваги, щоб легко і невимушено провести кейс з початку до кінця і викликати бажання учнів продовжити навчатися по кейсам надалі.
Перед проведенням кейс-уроку, викладач повинен пропрацювати урок самостійно, включивши в нього необхідну кількість часу для проведення дискусій і обговорень.
Урок проводиться в класі, залі, навчальному кабінеті, який повинен бути обладнаний системою для демонстрації кейс-уроку (або індивідуальними планшетами, ПК), а також годинниками з таймером часу.
Учитель стежить за якістю засвоєння матеріалу учнями. Рекомендується давати можливість учням обговорювати переглянутий матеріал. При цьому дискусія повинна бути керована викладачем в рамках встановленого їм хронометражу.
Завдання, запропоновані для виконання під час кейс-уроку, повинні бути обов'язково відпрацьовані після того розділу, в якому вони передбачені. Це сприяє засвоєнню матеріалу і закріпленню його практичними навичками і робить кейс динамічним.
Розділ «Підведення підсумків уроку» опрацьовують після перегляду всього матеріалу. Якщо при проведенні кейс-уроку не вистачило часу, завдання і питання можуть бути роздані учням в якості домашньої роботи.
Рекомендується після кейс-уроків проводити практичні заняття, на яких учні у вигляді дискусії будуть демонструвати отримані знання і навички. А також обговорять ті питання, на які не вистачило часу протягом кейс-уроку.
Вимоги до кейс-уроків
Вимоги до них інші. Наприклад, вони можуть проводитися не в класі, вони насичені перехресними знаннями з різних життєвих областей, проводяться групами, на конкретні результати. Від таких уроків ніколи не скаржаться на перевтому, а навпаки, говорять про них і згадують з натхненням. Тому що мотивацію не треба підштовхувати. Тут вчитель - не начальник дітей, що пригнічує їх особистість, а штурман, лоцман і коуч.
Варіанти і формати «ідеальних кейс-уроків»
Перелік вимог |
I варіант |
II варіант |
III варіант |
IV варіант |
V варіант |
Де він проводиться |
В класі |
В залі |
На природі |
В іншому місці (музей, магазин, спортмайданчик) |
|
Як проводиться
|
Індивідуально |
Групами |
Командою |
Усім класом |
|
Проектований результат |
Просто знання |
Нові знання |
Активні знання |
Пассивні знання |
Практичні вміння та навички |
Мотивація ученів |
Оцінки та рейтинги |
Реакція батьків |
Похвала вчителя |
Самоствердження серед «своїх» |
Інше |
Технічні вимоги |
Компьютери, відео, інтернет |
Мобілки, проектори, екрани |
Роздатковий матеріал |
Підручники та збірки задач |
Відеомости з іншими школами та країнами |
Перехресні знання |
Зв'язок з іншими предметами |
Зв'язок з іншими явищами та випадками |
Пов'язування знань з життям дорослих |
Пов’язування знань з життям суспільства |
Зв'язок з минулим та майбутнім |
Інтерактив: скільки говорять діти, скільки вчитель |
Тільки вчитель |
Діти 20%, вчитель 80% |
Половину часу – діти, половину – вчитель |
Діти – 80 %, вчитель – 20% |
Дети 100% |
Структура уроку |
Одноманітна і монотонна |
2-3 змінивражень |
5-10 змін вражень та акцентів |
Постійне переключення уваги |
|
Технології |
Вчитель-учень |
Учені парами |
Ученікомандами |
Учені самостійно |
|
Акселеративні паузи |
3-5 хвилин (пісні, речівки, зарядка) |
1-3-5-хвилиннітести наактивну ерудицію(must know) |
Переключення уваги. Ефект – урок пролетів непомітно (або навпаки – тягнувсятак довго). |
Змагальність |
В кінці уроку учні аплодують учителеві (а не вискакують і тікають). Дуже сильний виховний прийом. |
Ілюстрації |
Відеокліпи |
Графіки, таблиці |
Кінофрагменти, включення телепрограм або супутникового ТБ. |
Картини и картинки |
Інші |
Домашнні завдання |
Регламентовані, дозовані |
Відсутні |
Повномасштабні |
Самостійна робота (self-study) |
|
Тривалість уроку |
30 хвилин |
45 хвилин |
90 хвилин |
Інша |
|
Риторичніта «дитячі» питання від дитей |
2-3 питання |
Відповідає вчитель |
Відповідають учні |
Завдання комусь додому |
|
Обговорення того, що ще невідомо |
Відсутнє |
1 тема (полеміка вчених) |
Декілька тем |
Акцент на розвиток не тільки коефіцієнта інтелекту IQ, але й емоційного коефіцієнта EQ, а також лідерського коефіцієнта LQ. |
Пропорція навчальної інформації: 80% - вчититому, що відомо, і20% того, що невідомо чи проблемно. |
Готовність для викладування на сайті |
Повна |
Часткова |
Неготовність |
|
|
Скільки раз проведено урок |
1 раз |
2-5 |
Більше 5 |
|
|
Оцінювання не тільки «міцних» знань уроку |
Кмітливість |
Швидкість виконання |
Соціалізація (взаємодопомога, тощо) |
Тривала інтенсивність уваги учня |
Інше |
Надзичайні креативні учбові прийоми (та не учбові теж) |
Варіанты |
Переписуваннялистами |
Мозговий штурм |
Перегрупування паралелей («а» и «б») |
Вчитель вирішив розповісти коротеньку притчу |
Основні параметри і вимоги задаються таблицею. Вчителю залишається вибрати з цього меню потрібне йому і спроектувати свій урок.